Таня Гюрюшева: Голямата ни цел е да намерим по-добри пазари за нашата продукция
При организациите на производителите има правила и те трябва да се спазват
Три организации на производители пчелари има у нас. Те вече са обединени в асоциация. Основната цел е намирането на по-добър пазар. В Стратегическия план е заложено и по-голямо финансиране за групи и организации на производители, което е стимул за тяхното създаване. В сегашния програмен период процедурата по учредяването е облекчена. Ето как съдейства администрацията на земеделското министерство и на какви проверки подлежат групите и организациите на производителите:
„Първоначалните документи като устав и вътрешни правила ни ги дадоха от аграрното министерство като образец, на който да стъпим, след което в годините ние надграждаме на всяко общо събрание, което правим. С опита и с годините, ние подобряваме тези правила и този устав. Организациите на производителите се проверяват всяка година от МЗм – дали отговарят на Наредбата, по която са създадени, дали спазват всички изисквания, дали работят по тези правила. Не е страшно. Не са сложни нещата. Просто си има правила и те трябва да се спазват. Това, което сме постигнали до момента, за нас е успех и сме наясно, че не е лесно. Благодарна съм на членовете, че вярват, че това е пътят“, каза Таня Гюрюшева, пчелар и управител на най-голямата организация на производители пчелари у нас – Апис Мелифера България.
Тя е учредена преди 5 години и в нея членуват 27 пчелари от 9 области в страната – с общ брой на пчелните семейства 6 хил. и 700. 95% от тях са регистрирани биопроизводители. Организациите на производителите са юридически лица, регистрирани по търговския закон. Създаването на такава организация изисква първоначален капитал. „Голямата ни цел е да намерим по-добри пазари за нашата продукция и да постигнем най-добра крайна цена – за да може добавената стойност да остане при пчеларя. В тази посока организацията на производители ни дава възможност да отстояваме собствена ценова политика. Просто е нужно малко търпение. Защото говорим за пазар. А медът не е стока от първа необходимост“, обяснява Таня Гюрюшева.
В Стратегическия план е заложена интервенция „Подкрепа на организации на производители или групи от производители“, която ще насърчава обединяване на производители от следните сектори:
· зърнено-житни култури;
· медицински и етерично-маслени култури;
· зърнено-бобови култури;
· технически култури, с изключение на тютюн;
· картофи;
· мляко и млечни продукти;
· месо и месни продукти, с изключение на риба и аквакултури;
· мед и пчелни продукти;
· винено грозде;
· яйца;
· плодове и зеленчуци;
· копринени буби;
Размерът на финансовата помощ за групите и организациите на производители е под формата на годишно плащане в съответствие с представения бизнес план и се определя като процент от стойността на годишната реализирана на пазара продукция от групата или организацията на производители както следва:
· за първата година след признаване – 10%;
· за втората година след признаване – 9,5%;
· за третата година след признаване – 9%;
· за четвъртата година след признаване – 8,5%;
· за петата година след признаване – 8%.
СВАЛИ МОБИЛНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ НА АГРОТВ