На прага на новата ОСП-бол работа за сегашното и служебното правителство
– Г-що Боянова, въпрос на дни е правителството да подаде оставка. Като бивш заместник министър, човек който е вътре в нещата, кажете ни какво трябва да се свърши спешно?
– Бих разделила нещата на две: това, което спешно трябва да се случи по отношение на директните плащания и това, което спешно трябва да се случи по Програмата за развитие на селските райони.
Да започнем с Програмата. За мен първият и основен въпрос в момента е до къде е усвояването на бюджета за 2014-та година и какъв е рискът от загуба на средства. Да не се окаже в един момент, че новото правителство ще бъде виновно за неусвояването и загубата на пари. Т.е.трябва да се предостави преди да приключи работата си това провителство много реална представа и прогноза за загубата на средства. Има най-различни варианти- оптимистичен, реалистичен и песимистичен. Много е важно ние да сме наясно в трите варианта каква загуба на средства, може да се очаква. Като имам в предвид,че има късно подписване на договори, като имам в предвид, че някои от проектите на общинските мерки не са почнати дори, като имам в предвид, че едва сега одобриха по 311-та и 312-та мярка, лично аз не виждам откъде би могло да има плащане тази година. Бюджетът за разплащане е 400 млн евро. Така, че да предположим, че ще има плащания да речем по агроекологията, не знам точната цифра. Фондът трябва да каже колко са подадените заявления. Още повече, че по агроекологията, както знаете има текст внесен в Закона за собствеността и ползването на земеделските земи, който да закриля тези, които имат агроекологични ангажименти. При положение,че не се стигне до неговото приемане, това означава,че има риск много от тях да не могат да си спазят ангажимента- 5-те години.
Относно програмирането за следващия период- 2014-та- 2020-та година. Първото много важно нещо е къде е мястото и как ще бъде отразено като ответна реакция на бележките и коментарите на ЕК по спаруземението за партньорства в частта земеделие. Това е първият основен въпрос. Втори въпрос: беше казано от зам.мин Гечев, че изпращат програмата в ЕК. Така или иначе не сме наясно какво се изпраща, защото ние бяхме на общественото обсъждане. Следователно от тук насетне, очевидно няма да е това правителство, а служебното правителство ще трябва много внимателно да движи преговорите по отношение на одобряване на Програмата. Това означава като има бележки от Комисията, като трябва да се отговори адекватно, за да може възможно най-бързо да ни бъде одобрена ПРСР. Действително това е надеждата на повечето земеделци, а и не само- и на общини и на малък и среден бизнес, на младите фермери. Между другото, както виждате, и с младите фермери как имаме отлагане в срока, което говори за една недобра организация, няма логика в действията. Обещават се едни приеми, не се случват и това тотално обърква хората.
– Какво ще се случи с директните плащания?
– По отношение на директните плащания. Там нещата хич не са розови. До 1-ви август трябва да вземем определе нирешения. Т.е. В рамките на това правителство трябва да се свърши определена работа. Въпросът е дали ще се свърши. Става въпрос да се вземат няколко национални решения, свързани с това дали продължаваме схемата за единно плащане на площ. Работните групи, които текат в Министерството се обединихме,че трябва да да продължи, но е важно как продължва тази схема. Не трябва да си затваряме очите,че проблеми там няма. Знаем, че има много застъпвания, които се случват. Ще ги преудоляваме ли? Знаем,че имаме променен Закон за подпомагане на земеделските производители, където се казва, че от следващата кампания 2015-та трябва да се очертава само с правно основание. Как то се връзва с кампанията, която в момента тече по споразуменията по 37 В. Връзка няма в момента, поне аз не виждам.
– Какво е положението със зелените плащания?
– Зелените плащания ще затруднят администрацията поизготвянето на т.нар слой с екологично насочени площи. Не е ли по-добре да започнем от долу нагоре? Така и така хората ще се събират да правят споразуменията по 37 В. Те най-добре знаят дали има някъде горичка от дървета, дали има буферна ивица, тераса и т.н. Ако е възможно поне да гообсъдят помежду си. След което да предоставят тази информация да речем на общинските служиби. Министерството, каквото има да обработва до другата година до февруари, за да избегнеме грешки при заявяване в кампанията от 1-ви март 2015-та. Така,че за мен поземлените отношения, регулиранто, е страхотно важен въпрос и основа за всички останали схеми по директните плащания. Въпросът е кой ще го направи. Очевидно няма да е това правителство. Служебното правителство трябва да си даде много ясна сметка дали може, дали ще му бъде в правомощията да направи този прословут софтуер, за който говори и Гечев, за койтог оворих и аз преди това, но така и не се случва.
– Обществена поръчка ли трябва да бъде софтуерът?
– Обществена поръчка. Трябва да видим параметрите, техническото задание на тази поръчка, изобщо много неща, които просто няма време за тях за съжаление.
По отношение на постоянно затревените площи. Според мен това е голямо предизвикателство за нашата държава. Знаете какво стана в последната кампания- поискаха от всички правни основания за пасищата. Който нямаше животни го заяви като ливада. За ливадите поискаха правни основания,че само ще коси. Не знам какво ще правят във Фонда с всички тези правни основания, които събраха. Истината е,че от тук насетне трябва да се готви и т.нар.слой постоянно затревени площи. Следващото правителство трябва да прави и това.
И какво става? Пак по български, защото в другите държави това го няма, през годините имаме заявявани постоянно затревени да речем пасища, обаче, по карта на възстановена собственост е нива. И аз питам, пък и хората се питат: „ Това как да го заявим, ще влезе ли в слоя постоянно затревени площи или не?“ А аз като собственик искам това да ми седи нива, нищо като е заявявано от някой като постоянно затревена площ. Т.е. Има неща, които ако не получат отговор рискът да сгрешим при заявяването ще бъде голям.
Трябва по зеленото плащане да уведомим от кои екологично насочени площи от 1-ви август ние ще се възползваме. Ще имаме ли еквивалентни практики и т.н.
– Какво ще се случи с младите фермери?
По отношение на младите фермери. Пак до 1-ви август ние трябва да кажем с какви параметри ще се ползваме от тази схема. Знаете,че максимумът е до 90 хектара. Има три варианта за изчисляване на плащанията за младите фермери. Трябва да кажем кой от трите избираме- дали да бъде плоска за всички, без значение колко хекрата гледат, дали сда бъде съобразена със хектарите, които обработват младите фермери, за да получат тази 25%-ва надбавка,на която имат право по регламент.
Трябва също така да кажем какво правим с тавана на плащанията и с преразпредлителното плащане. Фактически за 2014-та избрахме преразпределителното плащане. Това са въпроси, за които ние също имаме дата 1-ви август.
До тук виждате,че се събира доста работа. Отделно трябва да кажем дали ще прехвърляме средства от 1-ви стълб- директните плащания към селската програма и от селската програма към директните плащания.
– Какво трябва да бъде направено по отношение на необлагодетелстваните райони?
– Необлагодетелстваните райони– това е много важен въпрос. Ние трябва да кажем дали ще се възползваме да подпомагаме тези райони по реда на директните плащания. Стана ясно,че може би няма да се възползваме и ще си ги оставим за подпомагане в ПРСР. Но служебното правителство, според мен, трябва да започне работа по дефиниране по новите биофизични критерии по необлагодетелствените райони.
Освен тези пари, които трябва да разплатим така или иначе като бюджет, чуваме напоследък,че се иска от земеделците да има прехвърляне от гаранционния фонд към мярка 121, което осначава (тък като аз съм била в този процес посъздаването на Гаранционния фонд), че тези пари трябва да бъдат разплатени по мярка 121 сега. Т,е освен тези 400 млн. ние трябва да включим за плащане и тези пари, които евентуално биха били прехвърлени към мярка 121.
Така,че има работа и за сегашното правителство- да довършва ако може до 1-ви август, ако не може за служебното правителство. Защото в крайна сметка в нашия бранш стопанската година си започва, знаете, окромври месец, кампанията март догодина си започва и трябва всички предварителни действия да бъдат налице преди да почне кампанията, за да нямаме санкционирани земеделски производители или въобще загуба на пари за държавата.
СВАЛИ МОБИЛНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ НА АГРОТВ