Агрокоментар: Мерки за овладяване на цените – нова серия
Правителството оповести серия от мерки за поевтиняване на хранителните продукти
Временното правителство е на път да направи българина най-информирания потребител – защо цените на храните са толкова високи. Дори всеки, както вече има индикации, може да се обучи в тази сложна икономическа сфера дотолкова, че да дава акъл на експертите – как точно да се обуздае процесът. Вече стана ясно, земеделският министър има поръчението на премиера да поеме ролята на главен правителствен герой, който ще се грижи за потребителската ни кошница с храни – може би малката. Явор Гечев вече оповести дълго чаканата от българите новина, както си мисли правителството – обещаният преди месец сайт, от който ние ще правим справка за цените на 50 хранителни продукта – какви са у нас, какви в ЕС. Вероятно това ще успокои духовете, поне някои. Та, всеки да следи публикуваното в сайта. Само че Станишев трябва да претендира за авторство на идеята. Направи това още по неговия мандат, през 2007 г. Г-жа Нинова – като икономически министър, също даде своя принос да доразвие идеята. Хвалби с резултатите от това начинание не се чуха. Ще се следи също, каза Явор Гечев, какви и колко вносни храни достигат до търговските щандове. Големите търговски вериги се съгласили да съдействат за тази възможност за проследимост на цените. Но за таваните им, както се чуват искания, нещата някакси се размазват. Никой не иска да каже: това е непазарна мярка с лоши последствия. Има и други идеи, както ни информират. Ограничение от 10% надценка в хипермаркетите. Дали обаче някой може да каже каква всъщност е цената на храните там.
Една е на фактура при сключване на договор с доставчика. Но съвсем друга, ако се извади онова, което доставчикът плаща допълнително – за промоции и реклами и т.н. т.е. така погледнато, цената е доста по-ниска. Предстои подготовката и на друга наредба за проследимост. Която ще доизясни някои постановки за т.н. нелоялни търговски практики. Когато разликата в цената производител- продавач е по-голяма от 25% брутна цена, търговецът ще е длъжен да докладва това на КЗК и КЗП . Не е ясно какво се случва след това – за сега. Но подобни изисквания въобще не са залегнали в европейската директива , с която българското законодателство е синхронизирано. Впрочем, идеята за тези многобройни анализи – за качество, количество и цени на храните, не са излишни, както експерти казват. Най- малкото се добива представа за деформациите по хранителната верига. Но съвсем друг е въпросът как тези ценови деформации могат да се избегнат. КЗК се активира също. Акция в офиси на субекти – както се казва, пряко свързани с производството и търговията с храни. Проверява се има, или не картелни споразумения – нещо много трудно доказуемо, особено у нас. Особено когато се изпусне точният момент. Въобще, много шум за нищо – така общо взето изглеждат мерките. Да се бориш със симптомите, вместо с причините за заболяването, така изглежда. За да се вземат трайни, пазарни мерки, топката трябва да се прехвърли в полето на икономисти, финансисти и политици – дори на европейско ниво. Мръсната работа – непопулярни мерки за овладяване на инфлацията и цените, рано или късно някой трябва да я свърши.
СВАЛИ МОБИЛНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ НА АГРОТВ