ЕК спира заблуждаващи “зелени” твърдения
Все повече хранителни стоки се обозначават с т.нар. “зелени” етикети, които рекламират климатично неутрално производство.
Често тези твърдения са безпочвени, установи Европейската комисия, която предлага въвеждането на правна рамка за минимални стандарти.
Въглеродно неутрално мляко, климатично неутрално свинско, или щадяща климата храна за кучета. Това са някои от твърденията, с които производителите оцветяват в зелено своите продукти, за да привлекат повече клиенти.
Затова Европейската комисия представи проекторегламент за рекламите, в който е предвиден и единен европейски етикет за екологично чисто производство. По думите на комисар Виргиниюс Синкявичюс новите правила ще защитят потребителите от нелоялни практики и ще сложат край на никнещите като гъби етикети и знаци.
През 2020 година Комисията назначи проверка за достоверността на твърдения като “въглеродно неутрален” и “щадящ пчелите”. Резултатите показват, че 53 процента от тях са неточни, заблуждаващи и неоснователни. Според Брюксел проблемът е в това, че за подобни доброволни обозначения няма законова рамка, която да определи минималните изисквания и да позволи проверка на информацията.
До подобно заключение стига и нидерландската фондация “Променящи се пазари”, която прави оценка на рекламни изказвания относно екологията. И големите производители прибягват до заблуждаващи практики. Най-масово оцветяването в зелено се практикува в млечната и месопреработвателната индустрия. Става дума за спорните въглеродни компенсации, например чрез залесяване или дарения за екоорганизации.
До т.нар. зелено оцветяване прибягват не само производители в Европейския съюз, но и в много други страни като Великобритания, Нова Зеландия, Съединените щати и т.н. В резултат на оплаквания от страна на потребителите много компании бяха принудени да изтеглят заблуждаващите рекламни материали.
СВАЛИ МОБИЛНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ НА АГРОТВ