Машините трябва да бъдат все по – независими, операторите да ги обслужват
– Г-н Христов, един от вашите партньори бушу на визита в България, какво си казахте, обнадеждаващо ли е за агробизнеса
– Изключително важна беше тази среща за нас. Имаме идеи, имаме и потвърждение от страна на Deere & Co за развитието по отношение на специализиран инвентар, който до момента беше възможен само за американския пазар. Те ще се опитат да направят хомологация, защото разбраха, че българският тип земеделие е съпоставимо с американското и българските фермери се нуждаят от американски инвентар. Обещаха да направят всичко възможно в рамките на 5-годишен период да ги представят на европейския пазар. Говорим за интелигентни машини: 17-метрови сеялки за есенници, 24-метрови сеялки за пролетници, които да са в помощ на крупното българско земеделие.
– Логистично има ли стандарт за ефективно обслужване на машините
– По стандартите всеки сервизен център трябва да може в рамките на час да достигне до най-далечната точка и да обслужи клиента в рамките на деня. Ние го постигаме в момента с 9 аутлета, с 66 сервизни специалиста и 52 оборудваани автомолбила. Така покриваме на 100 % стандартите на John Deere. Даже се оказа, че ни трябват само 30 минути от най-далечната точка от дилърски център до най-отдалечения клиент в региона. Обслужването е много важен фактор при избирането на техника от фермерите. Ние това сме го разбрали още преди 10 години и затова от 10 години сме лидери на българския пазар, защото инвестираме в това изключително много. За последните 7 години сме вложили 20 млн. евро в сгради, оборудване, коли, въобще в материални активи. И това ни дава голямо предимство. Когато хората избират машина, искат тази машина да не спира да работи, независимо от цвета й. А за това е много важно да има последващо обслужване и сервиз. Именно затова от тази година започнахме да предлагаме удължена гаранция 5 години, и от края на февруари, когато промотирахме тази удължена гаранция, към днешна дата –(11.10.17) имаме 183 подписани нови договора, за нови машини, с удължена 5-годишна гаранция. Това искат хората- искат спокойствие.“
– Какви са перспективите пред агро пазара в България
– Пазарът в България е силно стагниран от 2 неща. Първо нашите фермери се научиха да произвеждат качествено и много. Произведената продукция в момента е дори в излишък и това съпоставя цените те да са ниски, което е основен проблем за нови инвестиции. Предвид новия програмен период който е фокусиран върху дребни специализирани ферми като овощни градини и зеленчукопроизводители това ще даде отражение на пазара и той ще се стабилизира в едни нива които са с около 20% по-ниски в сравнение с нивата които бяха предния програмен периоод. Така ще бъде. Много е трудно. Ако има някакво развитие хората се ориентират вече към други култури, не традиционни като нахут, соя. Според тях така ще могат да излязат на нови пазари, да имат добавена стойност към това което произвеждат.
– Когато някой реши да купи техника кое е водещото.
– Водещото е обслужването. Това го разбрахме още преди 10 години. Затова и фирмата ни е лидер на пазара. Направихме една равносметка и през последните 7 години изчислихме че сме вложили около 20 млн евро в сгради, оборудвани, само в материални активи и това ни дава предимство. Хората като купят една машина те искат тя да не спира, независимо от цвета, цената. Затова е много важно да има качествен сервиз следпродажбен. Да, машините са изключително качествени, но много важен е сервиза. Удължена гаранция от 5 години и знаете ли от февруали до сега имаме 183 нови договора за нови нови машини. Това искат хората- спокойствие и надеждност и някой да се грижи за това.
– Какви са очакванията Ви за следващата година по отношение на пазара
– Пазарът ще се стабилизира на нива 20% по-ниско, защото няма да има европейски средства за машини.
Автор: Диана Александрова
СВАЛИ МОБИЛНОТО ПРИЛОЖЕНИЕ НА АГРОТВ